UTSTILLINGER

MEDLEMSUTSTILLINGEN 2024

Torsdag 29.august åpnet året juryerte medlemsutstilling på Krona.

Som tidligere år ble utstillingen åpnet med litt bobler i glasset og tale fra styrelederen i kunstforeningen. I år som i fjor delte foreningen ut et stipend på 5000 kroner til en av de antatte kunstnerne.

Til utstillingen har 24 lokale kunstnere blitt antatt og 43 ulike verker har blitt stilt ut i Kafé Mali på Krona. Denne utstillingen gir våre medlemmer en god mulighet for å stille ut sine fantastiske verker.

Årets jury har bestått av Signe Aasen, Hege S. Mokkelbost og Maria Sandsmark.

JURYEFAVORITTER:

Juryen dro frem sine favoritter gjennom utvelgelsen av stipendet og skrev dette om verkene:

«Speaking with the creator» av Jon-Einar Krane.

« I tegningen viser kunstneren et detaljrikt motiv gjengitt med en dyktig strek som både er nennsomt og kontrollert. Juryen vil også trekke frem det stilistiske valget av kontrasten mellom kraftpapir og sort, som kler motivet og streken godt. »

«Den som venter» av Anne Britt Meese

Dette er et verk utført med akrylmaling, der kunstneren har arbeidet lag på lag med å skape rom og dybde for et figurativt motiv med abstrakte elementer. Kunstneren viser dyktighet i sin teknikk gjennom balanse i fargevalg, bruk av kontraster og mellomrom.

STIPENDVINNER:

«Med et oljemaleri som berører og formidler et dagsaktuelt tema gjennomført på en utmerket måte! Juryen ble sterkt berørt av de visuelle virkemidlene som er brukt, der komposisjon, teknisk utførelse og rammevalg forsterker og underbygger historiefortellingen.

Vinneren av stipendet Juryens favoritt i år er:

«Forråelse» av Kjersti Therese Askevold Skogly.

Etter en tale fra stipendvinner Kjersti, der hun fortalte historien bak sitt bilde «Forråelse» fikk vi et fantastisk musikkinnslag av Pål Austnes.

PÅL AUSTNES OG KJERSTI THERESE ASKEVOLD SKOGLY

Pål har vært fast musikkinnlag for foreningens åpninger og det gir alltid en fantastisk fin stemning for resten av kvelden.

Takk til alle som har bidratt med verker, juryen og alle andre som har bidratt for at åpningen på medlemsutstillingen ble så flott.

Vi håper alle som ønsker å se utstillingen har tatt seg turen innom og eller tar turen innom før utstillingen tas ned.